Zpět

Zánovních aut je na trhu více než loni na jaře, jsou jen neznatelně dražší

Praha, 9. dubna 2024 – Český trh s mírně ojetými automobily v meziročním srovnání neustále mírně roste. V prvních třech – co se týče prodejů ojetých vozů tradičně nejslabších – měsících v roce přibylo 2,3 procenta (486 ks) aut do čtyř let stáří a nejčastěji 20 tisíc najetých kilometrů. Ty domácnostem i firmám velmi často nahrazují stále dražší (a mnohdy už cenově stěží dostupné) nové vozy. Vyplývá to z analýzy celého sekundárního trhu s automobily, pravidelně prováděné experty AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna a největšího prodejce ojetých vozů v Česku. Mediánová cena nabízené zánovní ojetiny tak letos dosáhla výše 690 tisíc korun, na tachometru měla průměrně 16 700 km a stáří 2,8 roku.

Český trh s mírně ojetými automobily v meziročním srovnání neustále mírně roste. V prvních třech – co se týče prodejů ojetých vozů tradičně nejslabších – měsících v roce přibylo 2,3 procenta (486 ks) aut do čtyř let stáří a nejčastěji 20 tisíc najetých kilometrů. Ty domácnostem i firmám velmi často nahrazují stále dražší (a mnohdy už cenově stěží dostupné) nové vozy. Vyplývá to z analýzy celého sekundárního trhu s automobily, pravidelně prováděné experty AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna a největšího prodejce ojetých vozů v Česku. Mediánová cena nabízené zánovní ojetiny tak letos dosáhla výše 690 tisíc korun, na tachometru měla průměrně 16 700 km a stáří 2,8 roku.

Nárůst počtu zánovních vozů (na celkem 21 730 ks) v nabídce tuzemských inzertních severů není nijak zásadní. „Výrazně zaostává například za prodejními výsledky Mototechny, naší značky, specializované právě na zánovní automobily. Ta si ve stejném srovnání prvních čtvrtletí let 2023 a 2024 vedla výrazně lépe – prodeje v tomto období narostly o bezmála 32 procent na 3 190 vozů,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings, provozovatele AAA AUTO a Mototechny.

Mírné rozšíření nabídky doprovází také velmi malý mezikvartální nárůst cen – o 1,5 %, což nepokrývá ani dvouprocentní inflaci ve sledovaném období. To znamená, že dynamika růstu cen výrazně oslabila – mezi prvními kvartály v letech 2022 a 2023 zaznamenaly statistiky nárůst o 9,3 procenta.

Co se týče skladby vozového parku podle paliva, mírně narostla nabídka benzinových motorizací (+0,7 %), zatímco diesely výrazně ztrácely (-10,5 %). A to na úkor hybridních (+22,5 %) a čistě elektrických (+39,4 %) automobilů (BEV). U posledně jmenovaných se projevuje dlouhodobý trend snižování cen – v prvním čtvrtletí roku 2023 se mediánová cena BEV pohybovala na hranici 1,24 milionu Kč, letos byla o 63 tisíc korun nižší, což představuje pokles o necelých šest procent.

Na první pohled nelogický je v tomto světle nárůst ceny hybridních vozů, jejíž medián se zvýšil z 800 na 880 tisíc korun, tedy o rovnou desetinu. Co za tím stojí, vysvětluje společný generální ředitel (co-CEO) AURES Holdings Petr Vaněček. „Automobilky v dřívějších letech hybridy dotovaly, aby si snížily flotilové emise. Tento důvod už pominul, protože každá značka má dnes v nabídce použitelný elektromobil, takže hybridy prodává za tržnější cenu,“ vysvětluje. Dalším významným aspektem podle něj je, že se hybridy stále více technicky přibližují elektromobilům. „Typický plug-in hybrid míval dříve baterii o kapacitě 13 kWh a dojezd 55 km, dnes jsou baterie výrazně větší. Například nová Škoda Superb má 25,7kWh baterii, což jí zajišťuje dojezd čistě na elektřinu více než 100 km. S tím ale logicky narostla také cena,“ říká Vaněček.

V Česku mírně stoupla i nabídka zánovních vozů na pohon LPG, které se zdály být již na ústupu – meziročně jich však přibylo 34 % (v absolutních číslech je to pouhých 179 vozů, tedy mizivých 0,8 % trhu). „Stojí za tím zejména nabídka značky Dacia, která prodává hned několik oblíbených modelů – Sandero, Jogger i Duster – s tovární úpravou na LPG. Zástavbu plynového spalování nabízejí i některé nové čínské značky jako Dongfeng se svými SUV nebo Great Wall s pickupy,“ dodává Petr Vaněček z AURES Holdings.

Zajímavé je pořadí nejnabízenějších značek – ani ne tak to, že stále vede Škoda se 7 611 kusy (+2 %) před Volkswagenem s 1 528 kousky (-6,6 %), ale třetí místo Hyundaie s nárůstem plných 19 procent na 1 421 vozů. Tím až na pátou příčku odsunul loni bronzový Mercedes, který přeskočilo i BMW. Toyota, Kia, Audi a Volvo své pozice obhájily, z první desítky však vypadl Ford na konto Opelu. Hyundai už také šlape na paty Škodovce co se týče cenové hladiny – mediánová cena korejských vozů je 512 tisíc, škodovek pak 550 (nájezd v obou případech kolem 17 tisíc Kč, stáří necelé tři roky).

Pořadí nejnabízenějších modelů se meziročně nezměnilo, všechny příčky zůstaly stejné. První místo zaujímají Škodovky – Fabia následovaná Scalou, Octavií, Kamiqem, Karoqem, Superbem a Kodiaqem, následují Hyundai i30 a Tucson a první desítku uzavírá Volkswagen Golf.

Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.