Zpět

Trend: ojetá auta začínají zlevňovat, zároveň jich mírně ubývá

Praha, 3. května 2024 – Tuzemský trh s ojetými automobily na počátku letošního roku výrazně narostl, v dubnu 2024 jich v inzerci figurovalo meziročně o 22 procent více, celkem 118 674 kusů. Dynamika masivního oživení sekundárního trhu však se začíná zadrhávat – meziměsíčně už počet v inzerci nabízených aut poklesl, stejně jako nabídkové ceny. Ty ubraly pět procent na mediánových 200 tisíc korun, stáří inzerovaných strojů se nezměnilo (11,1 roku). Vyplývá to z analýzy provedené experty AAA AUTO, největšího prodejce ojetých vozů v Česku.

Tuzemský trh s ojetými automobily na počátku letošního roku výrazně narostl, v dubnu 2024 jich v inzerci figurovalo meziročně o 22 procent více, celkem 118 674 kusů. Dynamika masivního oživení sekundárního trhu však se začíná zadrhávat – meziměsíčně už počet v inzerci nabízených aut poklesl, stejně jako nabídkové ceny. Ty ubraly pět procent na mediánových 200 tisíc korun, stáří inzerovaných strojů se nezměnilo (11,1 roku). Vyplývá to z analýzy provedené experty AAA AUTO, největšího prodejce ojetých vozů v Česku. 

„V síti našich autocenter AAA AUTO a Mototechna zatím žádné zpomalení nepozorujeme, už čtvrtý měsíc v řadě zaznamenáváme nejlepší prodejní výsledky za 32 let historie naší společnosti,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings, provozovatele AAA AUTO a Mototechny.

Nabídkové ceny na celém sekundárním trhu opakovaně přerušily několik let trvající růst a už druhý měsíc v řadě klesly – stále jsou však o 2,5 % vyšší než před rokem (medián 200 tisíc korun). V meziročním srovnání je však nabídka vozů stále výrazně širší (+ 22 %), auta mají na tachometru průměrně stále stejně kilometrů (158 vs 160 tisíc), totožné zůstává také stáří 11,1 roku. Co se týče skladby pohonů, největší roční nárůst zaznamenávají hybridy (76 %), následované čistě elektrickými bateriovými vozy BEV (41 %), z klasických uhlíkatých paliv nejvíc přidaly benzinové motorizace (30 %), diesely táhnou nejméně (20 %).

U elektromobilů sledujeme velmi výrazné meziroční poklesy cen – kupříkladu Škoda Enyaq spadla o 33 procent na 1 029 milionu korun, Tesla Model 3 o 22 % na 739 tisíc Kč, BMW i3 o 20 % na 499 tisíc korun. A týká se to i prémiových modelů, například Porsche Taycan se nyní nabízí o 12 procent levněji, konkrétně průměrně za 2,29 milionu korun. 

Klesají také ceny hybridních modelů – nejpopulárnější jsou ty od značky Toyota, nejvíce poptávané jsou modely Corolla (pokles ceny o 14 % na 515 tisíc Kč) a RAV 4 (pokles o 5,3 % na 786 tisíc Kč). Velký propad – o 7,5 % - zaznamenal také Hyundai Tucson (na 785 tisíc Kč).

Jedním z mála modelů, který v meziročním srovnání nezlevnil, je česká jednička Škoda Octavia (+3,4 %), druhá v žebříčku nejnabízenějších vozů, fabia, však ubrala 5,6 procenta, třetí superb pak necelé procento.

Klesající trend

„To bylo meziroční srovnání, meziměsíčně však pozorujeme pokles ve všech sledovaných kategoriích. Dieselů a benzinů ubylo o necelá dvě procenta, nabídka hybridů poklesla o necelých deset procent, elektromobilů dokonce o 12 procent,“ vypočítává Petr Vaněček.

Co se týče v úvodu zmíněného poklesu cen, u hybridů byly v dubnu nižší o 1,5 procenta než v březnu (medián 690 tisíc Kč), jejich stáří zůstalo na hodnotě 3,1 roku; nájezd se mírně zvýšil na 41 tisíc km. Také elektromobily zlevňovaly, a to o 2,2 procenta na 879 tisíc Kč, tachometrový medián 25 000 km zůstal prakticky stejný, elektriky však o rok omládly (2,1 vs 3,1 r.). Pokles cen je zjevný u všech nejprodávanějších, a tedy i nejinzerovanějších elektrických vozů – Škoda Enyaq spadla o 70 tisíc korun na 1 029 milionu Kč, Tesla Model 3 o 15 tisíc na 740 tisíc Kč, BMW i3 o 60 tisíc na rovný půlmilion.

U nejoblíbenějších spalovacích modelů meziměsíčně mírně klesl počet nabízených škodovek Octavia a Fabia, a také jejich ceny (shodně -2,6 %) na 185 tisíc Kč u octavie a o rovnou stovku méně u fabie. „Průměrná octavia už má poměrně dost najeto – 178 000 km – a desetileté stáří, fabie jsou na tom ještě hůř, jejich mediánové stáří je přes patnáct let. To je jen o málo méně než průměrný věk českého vozového parku, který aktuálně dosahuje 16 let,“ říká spoluředitel AAA AUTO. Osmileté superby se pak nabízejí k prodeji s mediánovým nájezdem 175 tisíc km za 360 tisíc korun – a jsou tak nejdražší v TOP TEN nejoblíbenějších modelů. Tam patří ještě VW Golf, Passat a Touran, BMW 3 a 5, Ford Focus a Hyundai i30. Meziročně z „topky“ vypadla pouze Audi A4, kterou nahradil právě kompaktní hyundai.  

Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.